Conversie optimalisatie

Het hebben van een webshop is tegenwoordig niet meer voldoende. Uw webshop moet de bezoeker verleiden tot een aankoop.

Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie precies?

Conversie optimalisatie werd voorheen altijd gerelateerd aan het testen van de kleur van een button, tegenwoordig heeft conversie optimalisatie een veel strategische insteek.

Conversie optimalisatie is het vinden van knelpunten die een bezoeker ervan weerhoud om over te gaan tot een actie en/of conversie. Het zoeken naar een oplossing en het testen of dit daadwerkelijk verbeterd maakt het conversie optimalisatie.

Waarom conversie optimalisatie?

Veel bedrijven en organisaties denken maar aan één ding als het gaat om meer aanvragen of bestellingen: meer bezoekers = meer conversie. In veel situaties klopt dit inderdaad, maar het genereren van meer bezoekers is vaak heel erg kostbaar! 

Voordat je wilt gaan inzetten op meer bezoekers zal je altijd jezelf eerst de vraag moeten stellen ‘haal ik het maximale uit mijn huidige bezoekers?’. Het is namelijk veel gemakkelijker en kostenefficiënter om de stap te maken van 2/100 naar 4/100 converterende bezoekers dan te investeren in 2/100 naar 4/200.

Funnel Analyse

Knelpunten opsporen om te verbeteren.

Als eerste gaan we dus bepalen wat de doelen zijn, wil je dat je bezoekers een contactaanvraag doen? Of een bestelling plaatsen? Om dit te kunnen doen moet een bezoeker een aantal handelingen verrichten. Al deze handelingen kunnen voor een knelpunt zorgen. Dit kunnen we allemaal inzichtelijk maken met conversie optimalisatie tools.

Wanneer duidelijk is geworden welke handeling(en) voor de meeste websiteverlaters  zorgen gaan we kijken hoe we deze drempels kunnen gladstrijken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de bezoekers bij stap 2 van het contactformulier masaal de website verlaten. Komt dit door een technisch probleem? Is het contactformulier te complex? Dit gaan we helder maken!

Verbeteringen testen en doorvoeren

Ok  de knelpunten zijn in kaart gebracht en de oplossingen zijn geformuleerd. Om er zeker van te zijn dat de aanpassingen daadwerkelijk voor meer conversies zorgen, kunnen we dit testen bijvoorbeeld met een A/B test. 

De ene helft van de bezoekers krijgen versie A te zien, de andere helft versie B. Deze verschillende versies zullen dan enige tijd naast elkaar live staan. Wanneer er voldoende gegevens verzameld zijn kun je met redelijkheid zeggen welke versie het beste presteert, deze zal dan ook doorgevoerd worden op de gehele website.

Split testing

Heb je een vraag of wil je meer weten over conversie optimalisatie?

Mail je vraag of opmerking via het contactformulier. Je ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie!

CNVRT hecht grote waarde aan jouw privacy en gaan uiterst zorgvuldig met je gegevens om. Met het versturen van je gegevens ga je akkoord met de behandeling van je gegevens volgens de privacy statement.

Overige diensten.